شناسهٔ خبر: 173164 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عدم صدور کد رهگیری فرار مالیاتی محسوب می‌شود

دلفانی راه و شهرسازی قم بازرس اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: طبق ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، صدور کد رهگیری، رایگان و الزامی است و عدم صدور آن مصداق فرار مالیاتی تلقی شده و مشمول اعمال قانون مالیاتی می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، کریم دلفانی بازرس این اداره کل در کارگروه ساماندهی تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان اظهار کرد: بر اساس اعلام کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کشور، تنظیم قرارداد صوری تحت هر شرایط جهت تعویض پلاک، اخذ تسهیلات بانکی، ثبت نام مدارس و غیره ممنوع و مصداق اخلال در شبکه توزیع است و متخلف به پلیس امنیت اقتصادی معرفی می‌شود.

وی افزود: اخذ بیعانه از طرفین توسط بنگاه‌های معاملات املاک ممنوع است و در تنظیم قرارداد نیاز به پرداخت بیعانه نیست.

دلفانی گفت: مطابق با اعلام این کارگروه، بنگاه‌های معاملات املاک در صورتی که با کد ملی افراد، قرارداد ثبت کند حق دریافت کمیسیون ندارد و در صورت دریافت جریمه می‌شوند. فقط هنگامی که با شناسه صنفی خودشان قرارداد را ثبت کنند مجاز به دریافت هزینه طبق تعرفه هستند.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مالکین در استان قم تا مجموع ۲۰۰ مترمربع زیربنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف هستند و بابت ثبت ملک خود در سامانه اسکان و املاک کشور مشمول مالیات نمی‌شوند.

 دلفانی به الزامات رعایت قانون نظام صنفی توسط بنگاه‌ها و مشاورین املاک اشاره کرد و گفت: داشتن نرخ نامه مصوب و هوشمند و پروانه کسب و الصاق در معرض دید عموم، ثبت قرارداد در سامانه خودنویس و سامانه املاک و اسکان کشور، دریافت کمیسیون بر اساس نرخ مصوب و...از جمله موارد لازم‌الاجرا توسط این مشاورین است.

بازرس اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطر نشان کرد: طبق قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها در صورتی که بنگاه‌های معاملات املاک، تخلفات موضوع ماده ۱۷ قانون نظام صنفی را مرتکب بشوند، علاوه بر جریمه ۱۰ برابری، نسبت به صدور دستور توقف فعالیت صنفی و نصب تابلو با درج نوع تخلفات به مدت یک ماه اقدام می‌شود.